کند شدن پیری و افزایش طول عمر با داروی ضد دیابتی متفورمین

مطالعه ای که توسط دانشمندان بلژیکی انجام گردید شواهد جدیدی درباره ی  تأثیر متفورمین در کند  نمودن روند  پیری و افزایش طول عمر فراهم نموده است.

کرم های حلقوی تحت درمان  با متفورمین  با افزایش  سن کمتر از کرم های  حلقوی  درمان نشده  با متفورمین  دچار کاهش اندازه ی  بدن و چروکیدگی می شوند.

در آزمایشاتی که نتایج آن در مجله ی PNASمنتشر گردید، دانشمندان  مکانیزم تأثیرات داروی  متفورمین بر کند نمودن روند پیری را مشخص کردند: این دارو  سبب افزایش  تعداد مولکولهای سمی اکسیژن  در سلول می شود  و این کار  با کمال تعجب موجب افزایش استحکام سلول و طول عمر آن می گردد.

 میتوکندریها – کارخانه ی تولید انرژی در سلول- جریانهای الکتریکی کوچکی  را برای تأمین  انرژی  سلولهای  بدن تولید می کنند و مولکولهای بسیار  فعال اکسیژن  محصولاتی جانبی  این فرآیند  هستند.

 در حالیکه  این مولکولها مضرند زیرا به پروتئین ها و DNAآسیب وارد کرده  و عملکرد طبیعی  سلولها را دچار اختلال می کنند  اما دوز بسیار کم آنها  برای سلول مفید می باشد.

محققین  می گویند: تا زمانیکه مقدار مولکولهای مضر اکسیژن فعال  که در سلول آزاد می شوند، کم  باشند دارای تأثیرات مثبت دراز مدتی بر سلول هستند. سلول از ذرات اکسیژن  فعال  قبل از اینکه  آسیبی  وارد کنند به نفع خود استفاده می کند.

Wouter De Haesمحقق ارشد این تحقیق می گوید: متفورمین  سبب افزایش جزئی تعداد  مولکولهای اکسیژن  مضر می شود. ما متوجه شدیم این مقدار از مولکوهای اکسیژن که بسیار واکنش  دهنده هستند، سبب  قویتر شدن سلولها و افزایش طول عمر آنها می شود.

قبل از این تصور  می شد مولکولهای ری اکتیو اکسیژن  مضر هستند و عامل اصلی پیری می باشند. صنایع غذایی و آرایشی تاکید زیادی  بر وجود عوامل ضد پیری در  محصولات خود دارند این محصولات حاوی آنتی اکسیدانهایی هستند که با تولید این مولکوهای فعال اکسیژن مقابله می کند اما در حالیکه آنتی اکسیدانها در حقیقت  به خنثی کردن  مولکولهای اکسیژن  ری اکتیو می پردازند آنها  در واقع اثرات  ضد پیری متفورمین  را که به طور کامل متکی به تولید  همین مولکولها است، منتفی می کنند. محققین مکانیزم عمل متفورمین در افزایش طول عمر و کند کردن روند پیری را در کرمهای حلقویCaenorhabditis elegans ""بررسی نمودند .این گونه از کرمها  برای مطالعه ی پیری بسیار ایده آل هستند زیرا طول عمر آنها تنها 3 هفته است. این کرمهای حلقوی  در پیری  کوچکتر شده و چروکیده می شوند و از قدرت حرکتشان کاسته می شود. اما کرم های تحت درمان  با متفورمین  در این دوره  کاهش سایز محدودی  داشته و چروکیده نمی شوند.در این کرمها نه تنها پیری کند می شود  بلکه  در مدت زمان طولانی تر سلامت باقی می مانند.

 Wouter De Haesمی گوید: البته  در مورد  بسط  این یافته ها درمورد انسان  باید محتاط  بود این تحقیق  به عنوان  پایه ای برای تحقیقات  آتی در این زمینه  بروی انسان محسوب می شود. مطالعات  دیگر بر روی انسان  نشان داده است که متفورمین  سبب سرکوب  برخی از سرطان ها و بیماری قلبی می شود. متفورمین  حتی به عنوان یک داروی  موثر  برای مقابله با تأثیرات عمومی  پیری مطرح است.

منبع:

medicalxpress.com/news/2014-06-anti-diabetic-drug-metformin-aging-lengthens.html